BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Hazırlayan
Murat BALCI
KASIM - 2013
İÇİNDEKİLER
1) Giriş
..................................................................................................................................................
3
2)
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir? ......................................................................
33) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Kimler İçin Hazırlanır? ........................................ 5
4) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Hazırlama Sürecine Kimler Katılır? ................... 6
5) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Ekip Çalışmaları Nelerdir? ................................... 6
5.1.
Ekip Gelişim Aşamaları
....................................................................................................
7
5.1.1.
Birleştirme Aşaması
............................................................................................
7
5.1.2.
Pekiştirme Aşaması
............................................................................................
7
5.1.3.
Sentez Aşaması
..................................................................................................7
5.2. BEP
Ekibi Üyeleri ve Görevleri
.........................................................................................
8
5.2.1.Başkan
..................................................................................................................
8
5.2.2.
Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen
................................................. 8
5.2.3.
Öğretmen
.............................................................................................................
8
5.2.4.
Aile ........................................................................................................i.............
8
5.2.5.
Rehber Öğretmen Psikolojik Danışman
.............................................................. 8
5.2.6.
Eğitsel Tanılama, İzleme ve Değerlendirme Ekibi Temsilcisi
............................ 8
5.2.7.
Eğitim Programları Hazırlamakla Görevlendirilen Öğretmen
............................ 8
6)
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Hazırlamak İçin Hangi Değerlendirme
Yöntemlerini Kullanılır?
...................................................................................................................
8
6.1.
Öğrenciden Kaynaklanan Nedenler ...........................................................................,......
9
6.2.
Öğretim ile İlgili Nedenler
................................................................................................ 9
6.3.
Ortamdan Kaynaklanan Nedenler .....................................................................................
9
6.4.
Destek Hizmetleri ile İlgili Nedenler
................................................................................
9
6.5.
Anne-Babanın (Yatılı Kurumlarda İse Grup ve Etüt Öğretmenlerinin) Öğretim
Sürecindeki Yeri ile İlgili Nedenler
.....................................................................................................
9
6.6. BEP
Geliştirme Birimi ile İlgili Nedenler
..................................................................,......
9
6.7. Eğitim Personeli ile İlgili Nedenler
.......................................................................,...........
9
6.8.
Ekip ile İlgili Nedenler
......................................................................................................
9
6.9.
Yerleştirme Kararı ile İlgili Nedenleri
..............................................................................
9
7) Sonuç...........................................................................................................................................,..
10
8) Kaynakça.......................................................................................................................................
11
1. GİRİŞ:
Bu
çalışmanın amacı bireyselleştirilmiş eğitim programının (BEP) ne olduğunu,
kimler için hazırlandığını, hazırlama sürecine kimlerin katıldığını, BEP ekip
çalışmalarının neler olduğunu, BEP hazırlamak için hangi değerlendirme
yöntemlerin ve kaynakların kullanıldığını, hangi çalışma ve araştırmalardan
yararlanıldığını, hangi tür disiplinler arası çalışmaların gerçekleştirildiğini
belirlemektir.
2. BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
(BEP) NEDİR?
Bireyselleştirilmiş eğitim
programı özel gereksinimli bireyin gelişimi veya ona uygulanan programın
gerektirdiği disiplin alanlarında
(öz-bakım, akademik beceriler, sosyal beceriler, iletişim v.b) eğitsel
gereksinimlerini karşılamak üzere uygun eğitim
ortamlarından (okul, özel eğitim okulu, özel sınıf, mesleki eğitim merkezi,
v.b) ve destek hizmetlerden (kaynak
oda, sınıf-içi yardım, dil ve konuşma terapisi, fiziksel rehabilitasyon v.b.)
en üst düzeyde yararlanmasını öngören süreçtir (meb.gov.tr).
Bireyselleştirilmiş eğitim
programı “özel eğitim gerektiren birey için geliştirilen ve ailesi tarafından onaylanan,
bireyin, ailenin, öğretmenin gereksinimleri doğrultusunda hazırlanan ve
hedeflenen amaçlarda verilecek destek eğitim hizmetlerini içeren özel eğitim
programı” olarak tanımlanmaktadır (MEB, 2000. Aktaran: Kargın 2007: 1-13).
Bireyselleştirilmiş eğitim
programı, özel eğitime gereksinim duyan öğrenciler için hazırlanmış öğretimde
kullanılan programdır (Kamens, 2004. Aktaran: Avcıoğlu 2011: 39-53) ve özel
eğitime gereksinim duyan bütün öğrenciler için uygun öğrenme ortamı ve
gelişimlerini sağlamak için de bir araçtır (Smith, Slattery ve Knopp, 1993.
Aktaran: Avcıoğlu 2011: 39-53).
Öğrencilerin, uygun
eğitimleri için doğru kararlar alınmasını sağlayan, öğrenciye özgü hazırlanmış
olan öğretimle birlikte başarıyı belirlemede kullanılacak ölçümlerin neler
olduğunu belirten bir araç olan BEP, aynı zamanda öğrenciye rehberlik eden,
öğrencinin gelişim alanları doğrultusunda var olan gereksinimlerinin
karşılanmasını sağlayan ve bu doğrultuda çeşitli düzenlemeler yapılmasını
gerektiren yazılı bir dokümandır (Smith ve Brownell, 1995. Aktaran: Avcıoğlu
2011: 39-53).
Bireyselleştirilmiş Eğitim
Programı (BEP): Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı, özel eğitime ihtiyacı olan
çocuğun bireysel gereksinimleri doğrultusunda hazırlanmış bir yıllık
ölçülebilir uzun ve kısa dönemli amaçları, destek hizmetleri, yeri, zamanı,
görevli personeli içeren yazılı bir programdır (Duman; Erişkin; Başar; Kıraç:
89-113).
Engelli öğrenciler için
eğitim programları oluşturmak amacıyla, müfredat geliştirme prensiplerini
bilmek çok önemli olsa da bunu bilmek yeterli değildir. Zihinsel gerilik ve PL
94-142, gereksinimleri çerçevesinde diğer fiziksel engelleri bulunan insanlar
için programlar oluşturmak ve bunu takip eden değişiklikleri yapmak ve çok
sayıda ek faktörün göz önüne alınmasını içerir. Çocukların dışlanmasını
engelleyerek, tüm engelli çocukların ücretsiz ve uygun eğitim alma hakkını
güvence altına alır. Bu nedenle, müfredat programı her öğrencinin ihtiyacını
karşılayacak şekilde uyarlanmalıdır. Dahası PL 94-142, engelli çocukların en az
sınırlı bir çevrede eğitim almalarını
zorunlu kılar. Son olarak, zihinsel geriliğe sahip çocuklar eğitimlerini
bir kısmını ya da tamamını normal sınıflarda sağlıklı çocuklarla alabilirler.
Normal sınıf öğretmeninin çok sayıda sağlıklı öğrenciye eğitim hizmetini
taşıdığı bu ortamda, sınırlı bir müfredatı uygulamak çoğu zaman zordur. Program
geliştirmenin tüm göstergelerini içeren PL 94-142’nin üçüncü boyutu
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarıdır (Fiscus; Mandell 2002:23-24).
PL 94-142’de
belirtildiği gibi BEP söyle tanımlanır: BEP terimi her engelli çocuk için her
hangi bir toplantıda, yerel eğitim servisinin temsilcisi ya da engelli
çocukların, öğretmenlerin, ebeveynlerin veya bu çocukların bakıcılarının
ihtiyaçlarını karşılayacak özel hazırlanmış, eğitim için kaynakları sağlayacak
ya da denetleyecek özelliklere sahip orta dereceli bir eğitim biriminin
temsilcisi tarafından geliştirilen yazılı bir açıklamadır. Böyle bir açıklama
şunları içerir (Fiscus; Mandell 2002:23-24):
A) Çocuğun o
anki eğitim performansını,
B) Kısa vadeli
eğitimsel hedefleri de içeren yıllık (uzun dönemli) amaçlar,
C) Çocuğa sağlanacak
özel eğitim hizmetlerini ve çocukların normal eğitim programlarına ne ölçüde
katılabileceğini,
D) Bu tür
hizmetlere başlanması için düşünülen zaman ve devam edeceği süreyi, uygun amaç,
ölçüt, değerlendirme sürecini, öğretim amaçlarının değerlendirilmesi için en
azından bir yılı esas alan zaman çizelgesi,
E) En azından
yıllık düzeyde eğitim amaçlarına ulaşılıp ulaşılmadığını belirlemek için
gerekli uygun objektif ölçütler, değerlendirme prosedürleri ve programlar
(Fiscus; Mandell 2002:23-24).
BEP gereksiniminin en
açık göstergesi şudur: BEP, müfredat geliştirmeye sadece bir grup öğrencinin
ihtiyaçları açısından bakılmasını engellemektedir. BEP her öğrencinin özel
eğitim ihtiyaçlarına göre hazırlanmış tek bir programın belirlenmesini
gerektirir. Özel bir eğitim ortamındaki öğrencinin BEP’leri belirli BEP
amaçlarını (örneğin tuvalet eğitimi) karşılayacak basılı müfredatların eğitim
sırasına göre hazırlanmasıdır. Buna rağmen, mevcut müfredat materyalini her
öğrencinin ihtiyacına göre öğretmen tarafından hazırlanmış müfredat
parçalarıyla desteklemek gerekli olabilir (örneğin, bir ergeni kendi toplumu
içinde bağımsız bir şekilde dolaşacak duruma getirmek için eğiten bir
programla), (Fiscus; Mandell 2002:23-24).
Abeson ve Weintraub' ın
(1977) belirtiği gibi, BEP' in anlamını dört anahtar kelime ile daha iyi
anlayabiliriz. Bireyselleştirilmiş;
bir gurup veya bir sınıf çocuktan çok, tek bir çocuğun eğitim ihtiyaçlarına
değinir. Eğitim; yasada da
tanımlandığı gibi özellikle özel eğitim ve onunla ilgili hizmetleri ifade eder.
Program; çocuğa gerçekte sağlanacak
olan ortamları ifade eder. Plan; bir
program geliştirmek için gerekli aşamaları içerir.
3.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP) KİMLER İÇİN HAZIRLANIR?
Özel gereksinimi olan
bireyin tanımı, “Kimlerin özel eğitime gereksinimi vardır?” sorusuna verilecek
yanıtta bulunmaktadır. Eripek (2005: 5), farklı eğitim gereksinimleri bireysel
olarak planlanmış eğitim programlarını gerekli kılan çocukların özel eğitime
gereksinimi olan çocuklar olduğunu belirtmektedir. Milli Eğitim Bakanlığı Özel
Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinde tanımlandığı şekliyle, “özel eğitim gerektiren
birey, çeşitli nedenlerle bireysel özellikleri ve eğitim yeterlilikleri
açısından akranlarına göre beklenilen düzeyden anlamlı farklılık gösteren
bireyi” ifade etmektedir. Bu genel tanım, farklı özelliklere sahip özel eğitime
gereksinimi olan çocukların tümünü kapsamaktadır. Özel gereksinimi olan
çocukların özür tür ve dereceleri ile özellikleri birbirinden farklılıklar
gösterdiğinden genellemelere gitmek mümkün olamamaktadır. Eripek’e (2005: 5)
göre “özel gereksinimi olan çocukların farklılıkları zihinsel, duygusal,
bedensel, duygusal ve sosyal ya da iletişim özelliklerinde ya da bunların
herhangi bir bileşeninde olabilir”. Bunun yanı sıra onların bu farklılıkları
yaş, cinsiyet, kültür ve yaşam koşuları açısından da farklılık gösterebilir.
Onların bu özellikleri, bir destek sağlanmadığında normal gelişen bireyler için
sunulan eğitim ortamlarından yararlanmalarını güçleştirmektedir (Cavkaytar
2012: 11-28).
Eğer bir çocuk; aynı yaş
grubundaki çoğunluk çocuktan önemli sayılacak derecede öğrenme güçlüğü
yaşıyorsa, okula devam eden aynı yaş grubundaki çocuklara sağlanan eğitim
olanaklarından yararlanmasını önleyen ya da engelleyen bir yetersizliğe sahipse
BEP’e gereksinimi var demektir. Bir
başka deyişle okula devam eden her çocuk için hedef aynı olsa da, tutulan yol
ve yolculuğun süresi farklı olacaktır. Ancak özel eğitim gereksinimi olan birey
için bu yolun BEP süreci ile çizilmesi ve değerlendirilmesi gerekir (meb.gov.tr).
Aynı yaş
grubundaki çocuklara sağlanan eğitim olanaklarından yararlanmasını engelleyen
özel eğitim gereksinimi olan bireylerin, engeli ya da yetersizliği,eğitimsel
performansını olumsuz olarak etkileyen bireylerin, gereksinimlerinin
karşılanması için özel düzenlenmiş destek eğitime gereksinim duyulan bireylerin
eğitim programına ihtiyacı var demektir (www.aktuelegitim.com).
Değerlendirme
kabaca, bir birey hakkında karar vermek için yapılan bilgi toplama sürecidir ve
bu süreç farklı amaçlar için gerçekleştirilir. Bu amaçlar, engelli ya da risk
durumunda olduğu düşünülen öğrencileri belirleme, sınıflama ve programa
yerleştirme, bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama, uygun hedef ve
amaçları seçme, öğrenme stratejilerini belirleme ve uygulanan program sonucunda
gelişmenin değerlendirilmesi olarak sıralanabilir (Taylor, 1997. Aktaran: Kargın 2007: 1-13).
Değerlendirmede
kullanılacak araçlar, yöntemler ile değerlendirmenin nerede ve kimler tarafından
yapılacağı, değerlendirmenin yukarıda sıralan amaçlarına göre farklılık
göstermektedir. İlk belirleme aşamasında yapılan değerlendirme daha çok tarama amacıyla
yapılan değerlendirmedir ve genel eğitim okullarında/sınıflarında öğrenim gören
engelli ya da risk durumunda olduğundan şüphe edilen öğrencileri belirlemek
için yapılır . İlk belirleme aşaması informal bir süreçtir ve gözlem, görüşme,
kontrol listesi, ölçüt bağımlı ölçü aracı gibi informal değerlendirme araçları
kullanılarak gerçekleştirilir (Spinelli, 2002; Wood, 1998. Aktaran: Kargın
2007: 1-13).
4.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP) HAZIRLAMA SÜRECİNE KİMLER KATILIR?
Özel
eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin eğitimlerini sürdürdükleri okul ve
kurumlarda eğitim performansları ve ihtiyaçları doğrultusunda BEP’lerini
hazırlamak amacıyla bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme birimi
oluşturulur. Bireyselleştirilmiş eğitim
programı geliştirme birimi, okul/kurum müdürü veya görevlendireceği bir müdür
yardımcısının başkanlığında;
a) Bir gezerek özel eğitim görevi yapan öğretmen,
b) Bir rehber öğretmen,
c) Bir eğitim programları hazırlamakla görevlendirilen
öğretmen,
ç) Öğrencinin sınıf öğretmeni,
d) Öğrencinin dersini okutan ilgili alan öğretmenleri,
e) Öğrencinin velisi,
f) Öğrenci, olmak üzere bu kişilerden oluşur
(meb.gov.tr).
5.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP) EKİP ÇALIŞMALARI NELERDİR?
BEP
süreci ilk başlarda mekanik ve oldukça katı gözükse de başarı ile
uygulandığında bu denli mekanik olmadığı görülmektedir. BEP' in uygulanmasında
pek çok değişken ve bu değişkenlerin birbirleriyle ilişkisi vardır. Genel
olarak dört kategoride toplayabileceğimiz bu değişkenler aynı zamanda BEP' in
temel taşlarını oluştururlar. Bunlar ekip, iletişim, karar verme süreci ve
danışmadır (Fiscus; Mandell 2002: 34).
Tekin’e
(1996: ) göre, ekip olarak çalışma, bilgi ve beceri eksikliğinin nasıl
giderileceğine dair yol göstermekte; eğitimde karşılaşılabilecek sorunlar, bu
sorunların çözümleri ve alınacak kararlar hakkında aile ve okul personeline eşit
söz hakkı sağlayarak, gelişimin değerlendirilmesine olanak vermektedir.
Ekip
kısaca yasal kural ve yönetmeliklerdir. BEP sürecinde önemli kararların
alınmasında anne-baba ve uzmanlardan oluşacak olan ekip oluşumunu gerekli kılar
(Fiscus; Mandell 2002: 34). Ekibi
oluşturacak bireylerin özel gereksinimli bireyler, özellikleri ve eğitimleri
konularında bilgi sahibi ve donanımlı olmaları gerektirmektedir (Bafra; Kargın
2009: 1933-1972).
BEP' in
geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesinde etkin görev alan ve
eğitimin niteliğini en fazla etkileyen faktörlerden biri de kuşkusuz BEP ekip
çalışmasıdır. Bireylerin gereksinimlerini belirleme, BEP hazırlama ve
programını bireye göre uyarlama BEP ekiplerinin görevidir (Avcıoğlu 2011: 39-53).
BEP
ekibi içerisinde bir diğer önemli öğe, ekip üyelerinin görev ve
sorumluluklarının açık ve kesin bir biçimde tanımlanmış olması gerekliliğidir
(İftar, 2003. Aktaran Tike 2007: ).
5.1. EKİP
GELİŞİM AŞAMALARI: Ekipteki her bir
bireyin çalışma biçimi ekibin ilerleme kapasitesini etkiler. Ekipte iletişim
çok önemlidir. Ekip üyelerinin dinlemeyi ve konuşma becerilerini geliştirmiş olmaları
gerekmektedir. Grup tartışmalarında üyeler birbirlerine destek vermeli;
katılımcı olmalıdırlar. Üyeleri konuyu özetleyebildikleri gibi daha açık hale
getirebilmeli ve sentez yapabilmelidirler (Fiscus; Mandell 2002: 42).
5.1.1. BİRLEŞTİRME AŞAMASI: Bu aşamada ekip üyeleri ilişki ve iletişim ortamı
hazırlar. Uygulanacak amaç ve işlevleri saptar. İzlenecek kurallar belirlenir
ve ekip üyeleri bu kurallarda bir uzlaşma sağlarlar. Bu sayede ekip üyeleri
görevlerini başarıyla yerine getirebiliri ve grupta başarılı uygulamalar
yapabilirler (Fiscus; Mandell 2002: 41).
5.1.2. PEKİŞTİRME AŞAMASI: Bu aşamada grup üyelerinin kendi yeterliliklerini
sergilemeleri söz konusudur. Burada her üyenin yaklaşımı ve savunduğu görüş
önemli olsa da sorgulamadan kabul edilmez. Bu yöntem geliştiricidir. Ekip
üyelerinin yapıcı tartışmalar yapmalarını ve grubun niteliksel olarak
gelişmesini sağlar (Fiscus; Mandell 2002: 41).
5.1.3. SENTEZ AŞAMASI: Yapılan çalışmalardan dolayı ekip doyum sağlar. Grup ruhu
önem kazanır. Bireysellik geride kalır, grubun amaçları ve hedefleri ön plana
çıkar. İşbirliği gelişir (Fiscus; Mandell 2002: 41-42).
5.2. BEP EKİBİ
ÜYELERİ ve GÖREVLERİ:
5.2.1.BAŞKAN: Birimi oluşturur, üyeleri
belirler, toplantıları planlar. Bireyselleştirilmiş eğitim programı
geliştirilmesi, uygulanması, izlenmesi ve değerlendirilmesi sürecinde, bireyin
gereksinimleri doğrultusunda kurum içi düzenlemeleri yapar. Bireyselleştirilmiş
eğitim programı geliştirilmesi sürecinde yapılan çalışmaları, değerlendirmeleri
izler, gereksinim duyulan araç-gerecin geliştirilmesi veya sağlanması için özel
eğitim hizmetleri kurulu ile eşgüdümlü çalışır (Kasar 2003: 4-5).
5.2.2. GEZEREK ÖZEL EĞİTİM GÖREVİ VERİLEN
ÖĞRETMEN: Kurumun olanaklarına ve bireyin gereksinimlerine göre hazırlanan
bireysel eğitim planlarını, kaynaştırma uygulamaları yapılan kurumlar ile özel
eğitim kurumlarında uygular. Değerlendirme ölçeklerinin geliştirilmesinde
görüşünü bildirir. Gerektiğinde bireye, aileye, öğretmene ve kuruma bilgi verir
(Kasar 2003: 4-5).
5.2.3. ÖĞRETMEN: Bireyselleştirilmiş
eğitim programlarının hazırlanmasında, uygulanmasında ve değerlendirilmesinde
etkin görev alır. Planlanan eğitim programlarını uygulamaya dönüştürür. Bireyin
gelişimine göre yeni bireysel eğitim programı önerileri hazırlar (Kasar 2003:
4-5).
5.2.4. AİLE: Bireyselleştirilmiş eğitim programının geliştirilmesi
sürecinde gereksinimleri iletir. Çocuğu ile ilgili hedeflerini ve planlarını
belirtir (Kasar 2003: 4-5).
5.2.5. REHBER ÖĞRETMEN PSİKOLOJİK DANIŞMAN:
Bireyin özel eğitim gereksinimleri doğrultusunda görüşünü
belirtir ve bireye rehberlik yapar. Bireyin gelişimini izler (Kasar 2003: 4-5).
5.2.6. EĞİTSEL TANILAMA, İZLEME VE
DEĞERLENDİRME EKİBİ TEMSİLCİSİ: Birey
için saptanan destek eğitim hizmetlerinin uygulanmasında rehberlik eder. Bireyin
gelişimini okul rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri servisi ile
işbirliği içinde izler (Kasar 2003: 4-5).
5.2.7. EĞİTİM PROGRAMLARI
HAZIRLAMAKLA GÖREVLENDİRİLEN ÖĞRETMEN: Bireyselleştirilmiş
eğitim programlarının hazırlanmasında, uygulanmasında ve değerlendirilmesinde
etkin görev alır. Değerlendirme ölçekleri geliştirir. Gereksinim duyulan
araç-gerecin geliştirilmesi veya sağlanması için başkan ile eş güdümlü çalışır.
Bireyin gelişimine göre yeni bireyselleştirilmiş eğitim programı önerileri
hazırlar. Gerektiğinde bireye, aileye, öğretmene danışmanlık yapar (Kasar 2003:
4-5).
6.
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP) HAZIRLAMAK İÇİN HANGİ DEĞERLENDİRME
YÖNTEMLERİNİ KULLANILIR?
BEP
geliştirme birimi, üyelerin değerlendirme raporlarını alır ve BEP’ in amaçları
doğrultusunda, bireydeki ilerlemeyi değerlendirir. Bu değerlendirmeye göre,
ilerleme kaydedilmişse BEP’ in sonraki amaçları belirlenir. Öngörülen süre
içerisinde bireyselleştirilmiş eğitim programının uzun dönemli amaçları
doğrultusunda ilerleme kaydedilememişse, ilerlemeyi sınırlandıran ya da
engelleyen nedenler belirlenir. Bu nedenler şöyle sıralanabilir (Kasar 2003:
8-9):
6.1. ÖĞRENCİDEN KAYNAKLANAN NEDENLER; Öğrencinin uzun süren bir sağlık sorunu yaşaması,
uyumunu güçleştiren psikolojik sorununun olması ve bu sorunlara çözüm
getirebilecek uzman desteğinin, yazılı başvurulara rağmen bulunamamış olması vb
(Kasar 2003: 8-9).
6.2. ÖĞRETİM İLE İLGİLİ NEDENLER; Amaçların uygun seçilmemiş olması, belirlenen öğretim
yöntem ve tekniklerinin uygun olmayışı, belirlenen araç-gerecin sağlanamaması
vb (Kasar 2003: 8-9)..
6.3. ORTAMDAN KAYNAKLANAN NEDENLER; Özel eğitim gereksinimi olan bireyin eğitim
gereksinimine uygun ortam düzenlemelerinin yapılmamış olması vb (Kasar 2003:
8-9)..
6.4. DESTEK HİZMETLERİ İLE İLGİLİ
NEDENLER; Yöneltme raporunda
belirtilmiş olan destek hizmetlerin ortamda sağlanamamış ya da yetersiz
sağlanmış olması vb (Kasar 2003: 8-9).
6.5. ANNE-BABANIN (YATILI KURUMLARDA
İSE GRUP VE ETÜD ÖĞRETMENLERİNİN) ÖĞRETİM SÜRECİNDEKİ YERİ İLE İLGİLİ NEDENLER;
Anne-babanın, öğrenci ile okul dışında, evde yapması
gereken, öğretmen tarafından bildirilmiş çalışmaları yapmamış olması vb (Kasar
2003: 8-9).
6.6. BEP GELİŞTİRME BİRİMİ İLE
İLGİLİ NEDENLER; Birimde görev
alması gereken ve öğretime destek sağlayacak üyelerden birinin birimde
olmamasının etkileri vb (Kasar 2003: 8-9).
6.7. EĞİTİM PERSONELİ İLE İLGİLİ
NEDENLER; Eğitim ve öğretimi yapacak yeterli
sayıda ve uygun nitelikte personelin olmaması ya da mevcut eğitim personelinin
uygun program ve hizmet içi eğitimle desteklenmemiş olması vb (Kasar 2003:
8-9).
6.8. EKİP İLE İLGİLİ NEDENLER; Bireyin tanılama, değerlendirme ve yöneltme bilgilerini
içeren dosyasının birime ulaşmamış olması, bireyin izlenmesi aşamasında ekibin
uygun desteği sağlamamış olmasının etkileri vb (Kasar 2003: 8-9).
6.9. YERLEŞTİRME KARARI İLE İLGİLİ
NEDENLER: Yöneltme raporuna uygun
yerleştirmenin yapılmamış olması vb (Kasar 2003: 8-9).
7. SONUÇ:
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarını (BEP) temel alan yaklaşımların
önemi giderek artmaktadır. Bireysel özelliklerin önem kazandığı günümüzde,
eğitimin kişilere özel planlanması ideal olandır. Bu planlamaların gerçekleştirilmesi
ise ancak BEP ile olasıdır. Diğer ülkelerde olduğu gibi Türkiye'de de eğitim
yasaları ile zorunlu kılınan BEP, her çocuğa uygun olacak şekilde
hazırlanmaktadır (Fiscus; Mandell 2002).
Böylece
öğrenmede bireysel farklılıklar belirlenmekte, özel gereksinimli olan
çocukların belirlenerek uygun eğitim programları ile eğitim hayatının içinde
yer almalar, kendi yaşıtlarıyla aynı ortamda eğitime tabi tutularak topluma
adapte olmaları, sosyal ve ekonomik hayatın içinde yer almaları sağlanmaktadır.
Özel
gereksinimli bireylerin başarılı bir şekilde sosyal ve ekonomik hayatın içinde
yer almalarında asıl görev öğretmenlere düşmektedir. Öğretmenler özel
gereksinimli bireyleri görmezden gelmeyerek BEP' leri kullanarak bireysel
farklılıklara ve ihtiyaçlara uygun eğitim programları geliştirmeli ve bu
programları gündelik hatayla ilişkilendirilmelidir. Böylece özel gereksinimli
bireylerinin sahip oldukları yeteneklerini keşfetmelerini ve bu yeteneklerine
yenilerini ekleyerek bunları gündelik hayatta kullanarak birer birey olarak
sosyo-ekonomik toplum içinde yer almaları sağlanabilir.
KAYNAKÇA
Abeson, A. & Weintraub, F. (1977). "Understanding the Individualized Education
Program: A Primer of Individualized Education Programs for Handicapped Childern",
Reston, Va.: Foundation for Exceptional Childern.
Avcıoğlu, Hasan (2011). "Zihin Engelliler Sınıf Öğretmenlerinin Bireyselleştirilmiş Eğitim
Programı (BEP) Hazırlamaya İlişkin Görüşleri", Ankara Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 12(1), 39-53.
Bafra, Leyla T.; Kargın, Tevhide (2009). "Sınıf Öğretmenleri, Rehber Öğretmenler ve
Rehberlik Araştırma Merkezi Çalışanlarının Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı
Hazırlama Sürecine İlişkin Tutumları ve bu Süreçte Karşılaştıkları Güçlüklerin
Belirlenmesi", Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (4) Güz,
1933-1972.
Cavkaytar, Atilla (2012). "Özel Eğitime Gereksinim Duyan Çocuklar ve Özel Eğitim", Pegem
Akademi, Cantekin Matbaası, Ankara, 1-28.
Duman, Banu; Erişkin, Ayfer; Başar, Mehtap; Kıraç, Seda.
"Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı",
http://www.cppack.eu/attachments/tb/TR_TB/TR_TB_mod5_Bireyselle%C6%92tirilmi%C6%92%20E%C2%BAitim%20Program%C3%AC%20(BEP).pdf
(Erişim Tarihi: 18.10.2013).
Fıscus, Edward; Mabdell, Collen (2002). (Akçamete G.
(Ed). Çev. Günayer Şenel H.; Tekin E). "Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Geliştirilmesi",
Özkan Matbaacılık Sanayi., Ankara, 23-24.
http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/06/14/747031/dosyalar/2013_01/10014602_bep_sunu.ppt
(Erişim Tarihi: 15.10.2013).
http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/35/08/965483/dosyalar/2012_11/29110942_bireysell...doc.
(Erişim Tarihi: 10.10.2013).
http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/41/08/735837/dosyalar/2013_02/10080152_bepnedir.naslhazrlanr..pdf
(Erişim Tarihi: 01.11.2013).
http://www.aktuelegitim.com/bireysellestirilmis-egitim-plani-nasil-hazirlanir-bep-nasil-hazirlanir.html
(Erişim Tarihi: 25.10.2013).
İftar,T.E.; Gürsel, P.; Vuran S.; Batu; S. Cavkaytar, A. Uysal,; A. Birkan;
B., Erbaş (2003). "Bireyselleştirilmiş
Eğitim Programlarının Geliştirilmesi". Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
Aktaran: Tike, Leyla (2007). "Sınıf
Öğretmenler, Rehber Öğretmenler ve R.A.M. Çalışanlarının Bireyselleştirilmesi
Eğitim Programları Hazırlama Sürecine İlişkin Tutumları ve Karşılaşabilecekleri
Güçlüklerin Belirlenmesi", Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü Özel Eğitim Anabilim Dalı Özel Eğitim Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi,
Ankara.
Kamens, M.W. (2004). "Learning To Write Ieps: A Personalized, Reflective Approach For
Preservice Teachers". Intervention in School and Clinic, 40(2), 76-80.
Kargın, Tevhide (2007). "Baş Makale: Eğitsel Değerlendirme ve Bireyselleştirilmiş Eğitim
Programı Hazırlama Süreci", Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri
Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 8 (1) 1-13 (Milli Eğitim Bakanlığı (2000).
"Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve Özel Eğitim Hizmetleri
Yönetmeliği". Ankara: Milli Eğitim Basımevi).
Kasar, Zeynep Derya (2003). "Bireyselleştirilmiş
Eğitim Programları", Milli Eğitim Basımevi, Ankara, 4-5.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder