18 Aralık 2013 Çarşamba

T.C.
ÇANAKKALE ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ

TURİZM İŞLETMECLİĞİ ANABİLİM DALI

OTEL İŞLETMELERİNDE MENTORLUK UYGULAMALARI ÜZERİNE BİR

ARAŞTIRMA


Yüksek Lisans Tezi

Hazırlayan

Murat BALCI
Tez Danışmanı

Doç. Dr. Şule AYDIN TÜKELTÜRK
Bu çalışma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri kapsamında

desteklenmiştir.


Proje No: 2010/236
Çanakkale – 2012


ÖZET
 
Bu çalışma, son yıllarda ülkemizde de sıkça tartışılmaya başlanan yönetim


biçimlerinden biri olan mentorluk sistemleri hakkında bilgi vermek ve etkili bir mentorluk
sisteminin oluşturulmasının turizm işletmelerinde çalışan yönetici ve işgörenler üzerinde ki

performans, motivasyon ve verimliliğin artırılması, işgören devir hızının azaltılması ayrıca

işletmelerin en önemli sıkıntılarından biri olan geleceğin yönetici ve işgören kadrolarının

oluşturulmasında kendi öz kaynaklarını kullanmada mentorluk sisteminden nasıl

yararlanabileceğini saptamak amacıyla yapılmıştır.

Bu çalışmada mentorluk sisteminin otel işletmelerinde çalışan işgören ve yönetici

adayları tarafından nasıl yorumlandığı, bu sistemden beklentilerinin neler olduğu,

mentorluk sistemini nasıl algıladıklarını ve bu algılama düzeyinin kişisel, mesleki ve

kariyer gelişimiyle olan ilişkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu araştırmanın temel

problemi, turizm sektöründe ki işgören devir hızını mentorluk uygulamalarıyla azaltılıp

azaltılamayacağını saptamak, bu sistemi turizm sektöründeki işletmelerde

kurumsallaştırmaktır.

Bu araştırmanın örneklemini, Antalya İl’inde ki 3, 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinin

tüm departmanlarındaki işgörenler oluşturmaktadır. Araştırma bölgesinin Antalya ilinin


seçilmesinin nedeni, Antalya’nın Türkiye’nin en önemli turizm merkezlerinden biri olması
ve yoğun olarak 3, 4 ve 5 yıldızlı otellerin bu bölgede toplanmasıdır. Bu bölgede

gerçekleştirilen araştırmada anket tekniği uygulanmıştır.


Elde edilen bulgulara göre mentorluk sisteminin uygulanması durumunda otel
işletmelerinde çalışan işgörenlerin, yönetici adaylarının mesleki, kişisel ve kariyer

gelişimine olumlu yönde katkısı olacağı, ayrıca işgören devir hızını azaltacağı saptanmıştır.

Ancak bu sistemin önündeki en büyük engel mentorluk uygulamalarının otel işletmelerinde

kurumsallaştırılamamış olmasıdır.

Anahtar Kelimeler: Mentorluk, Koçluk, Turizm, Otel İşletmeleri



ABSTRACT
 
This study aims to inform about mentoring system, one of the administrative forms

that has also been discussed in our country in recent years, to increase performance,

motivation, and efficiency of the managers and workers working in tourism enterprises in

order to establish an efficient mentoring system as well as benefiting from mentoring

system in using business enterprises’ own sources for forming positions of future managers

and workers which is one of the most significant problems of businesses.

In this study, how mentoring system is perceived by workers and manager candidates

in hotels, what their expectations from this system are, how they see this system along with

the relationship of these perceptions with personal, occupational and career development

are to be focused. The main problem of this study is to find out whether the developmental

process of the workers could be improved and time essential for that process could be

lessened as well as institutionalizing this system in hotel enterprises.

The sample of this study includes workers in all departments of three-star, four-star,

five-star hotels in Antalya. The reason why Antalya has been selected as a research zone is

that it is one of the most significant tourism regions of Turkey and three-star, four-star and

five-star hotels are generally in this region. Questionnaire method has been employed in

this study.

According to the data, it has been found out that personal, occupational and career

developments of the workers and manager candidates in hotel enterprises could be

improved and time essential for this developmental process could be lessened. However,

the biggest obstacle for mentoring system is that hotel enterprises have not been

institutionalized, yet.
Keywords: Mentoring, Couching, Tourism, Hotel Establishment


 
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder