ÜNİVERSİTELERDE
MENTORLUĞUN KURUMSALLAŞTIRILMASI SÜRECİ, ÖNEMİ VE KAZANIMLARI; ÇANAKKALE
ONSEKİZ MART ÜNİVERSİTESİ ÜZERİNE BİR İNCELEME.
Murat
BALCI
Batı Dilleri ve Edebiyatları Bölümü,
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi
Öğr.Gör.
muratbalci822@hotmail.com
Özet
Mentorluk;
deneyimli ve konusunda uzman birinin bilgi, beceri, tecrübe, yaşantı ve
deneyimini, daha deneyimsiz kişiye aktardığı, örnek olduğu, yeni kazanımlar ve
yaşantılar elde etmesini sağladığı, birebir ve yüz yüze gerçekleşen, yargısız,
planlı, gönüllülüğe dayalı bir öğrenme ve gelişim ilişkisidir.
Bu
araştırmayla amaçlanan mentorluk yönetim anlayışını üniversitelerde
kurumsallaştırmaktır. Böylece öğrencilerin performansları, motivasyonları,
özgüvenleri geliştirilecek, teoride edindikleri bilgileri, becerileri pratikte
uygulama imkanları yaratılacaktır. Bununla birlikte öğrencilerde kariyer -
kariyer geliştirme bilinci, takım çalışması ve kurum kültürü bilinci oluşturulacak,
öğretim üyelerinin birer mentor olarak öğrencilerin sosyal, kişisel, ahlaki,
akademik olarak gelişimlerine yardımcı olmaları sağlanacak, öğrencileri
üniversite sonrası akademik ve iş yaşamına hazırlayacaktır.
Anahtar
Kelimeler: Mentorluk, Üniversitelerde Mentorluk, Kariyer
Gelişimi
Alan
Tanımı: İnsan Kaynakları
Yönetimi (Turizm)
THE
PROCESS OF INSTİTULIZATION OF MENTORING AT UNIVERSITIES, ITS SIGNIFICANCE AND
ATTAİNMENT; A RESEARCH ON ÇANAKKALE ONSEKİZ MART
Abstract
Mentoring
is the relationship of learning and development based on being voluntary ,
planned , extrajudicial, held one to one and face to face, providing to obtain
new achievements and experiences , transferring his life and experiences to
less experinced person.
The
aim of this research is to institutionalize mentoring management approach in
the universities. So that the students' performances ,motivation and
self-confidence will be developed and it creates to practice knowledge and skills
taught in theory.However, it creates awareness of career-career development,
teamwork and awareness of corporate culture in students and it provides faculty
members as mentoring to help their moral, academic ,personal and social
development, it also prepares students academic life and business life after
university.
Keywords:
Mentoring, Mentoring in Universities, Career
Development
JEL
Code: L83
1.
GİRİŞ
Küreselleşmenin yaşandığı, bilgi ve
teknolojilerin sürekli olarak değiştiği, rekabetin ve rakiplerin hızla
büyüdüğü, yönetim ve yönetici anlayışlarının değiştiği günümüzde,
üniversitelerin oluşan rekabet ve değişim ortamının dışında kalmaları mümkün
değildir.
Üniversitelerin hem kurum hem de
kurumlarında görev alan öğretim elemanları ve eğitim alan öğrencileri olarak
daha başarılı olmak, performanslarını, motivasyonlarını, özgüvenlerini
yükseltmek, çağı yakalamak, değişimlerin dışında kalmamak için sürekli olarak
kendilerini yenilemek ve değiştirmek zorundadırlar.
Üniversitelerin yaşanan rekabet ve
değişim ortamında hayatta kalabilmelerini, değişimlere, yeniliklere kurumlarını
adapte edebilmelerini sağlayacak, yol gösterecek, rehberlik yapacak bir akıl
hocasına yani bir "mentora" ihtiyaç duyarlar.
"Mentorluk" kavramı bireylerin
(mentee) sahip oldukları potansiyeli ortaya çıkaran, güçlü ve zayıf yönlerini
keşfetmesini sağlayan, motivasyon ve performanslarını yükselten, liderlik
yeteneklerini geliştiren, kişisel gelişim sürecini hızlandıran, zorluklarla
nasıl başa çıkılması gerektiğini öğreten, bireyi gereksiz risklerden koruyan
bir yönetim anlayışıdır. Örgütlerde ise mentorluk bireylerin kuruma olan
bağlılıklarını arıtır, örgüt içindeki iletişim, performans, motivasyon
sorunlarının çözümüne yardımcı olur, örgütlerin hedef ve stratejilere olan
ulaşabilirliklerini artırır. Kurumların kendi öz kaynaklarına yönelerek
yetenekli ve gelecek vaat eden bireyleri keşfederek geleceğin yönetici ve
öğretim görevlileri kadrolarını oluşturmalarına olanak sağlar. Bu çalışmada,
mentorluk yaklaşımının yüksek lisans ve doktora öğrencileri üzerindeki etkileri
ele alınmış, mentorluk yaklaşımından beklentilerinin neler olduğu, nasıl
algıladıklarını ve bu algılama düzeyinin kişisel, mesleki, kariyer gelişimiyle
olan ilişkisi ortaya konulmaya çalışılmıştır.
2.
MENTORLUĞUN KURAMSAL TEMELİ
Mentorlukla ilgili yapılan tanımlamalara
bakıldığında bu tanımlamalarda benzer yönler bulunmakla birlikte, üzerinde
fikir birliğine varılan tek tip bir tanımın (örneğin iletişim bilimleri,
örgütsel ve sosyal bilimlerde olduğu gibi) yapılamadığı görülmektedir. Bu tanım
çeşitliğinin nedeni farklı bilim dallarının mentorluğa ilişkin farklı
uygulamalarının, hedeflerinin ve bu uygulamalara ilişkin kazanımlar bekliyor
olmasından kaynaklanmaktadır. Bu sebepten ötürüde mentorluğa ilişkin ortak ve evrensel
bir tanım bulunmamaktadır.
[1]Hassen (2001:15)
mentorluğu bir öğreten ile bir öğrenen arasında birebir ve yüz yüze gerçekleşen
bir ilişki olarak tanımlamaktadır. Bu ilişkide amaç akıl danışanın kişisel,
mesleki ve kariyer gelişiminin devamını sağlamaktır. Alman Gençlik Enstitüsüne
(DJI) göre ise mentorluk; mentor denilen kişi ile mentee denilen kişi arasında
ast üst ilişkisi dışında bireyin kariyer ve kişisel gelişimine yardımcı olan,
bireyin eğitimi, gelişimi, öğrenimi ve çalışmaları sırasında korunduğu ve
himaye edildiği, bireyin var olan potansiyel yetenekleri geliştirilirken aynı
zamanda da yeni yetenekler edindiği bir süreçtir (DJI,1998:15). Bu
tanımlamalardan da anlaşılacağı gibi mentorluk iki kişi arasında zamansal
sınırlamalar olmadan ancak çeşitli hiyerarşik (ast-üstilişkisi) düzeylerde
meydana gelen bir gelişim ve öğrenme ilişkisidir. Mentroluk ilişkisinde
karşılıklı olarak bilgi ve tecrübelerin aktarılması, mesleki soru ve sorunların
yanı sıra tecrübelerin, yaşantıların konuşulması ve paylaşılması mentee için
mesleki ve kişisel gelişimin devamını sağlamaya dönük bir gerekliliktir
(Heinze,2002:21). Eby (1997:126) ise mentorluğu kurumdaki tecrübeli, kıdemli,
yaşça daha büyük üyesi ile (mentor) yaşça küçük tecrübesiz kurum üyesi (mentee)
arasındaki ilişki olarak tanımlar. Mentorluk menteeye yeteneklerini geliştirme,
gelişimsel olanakları kazandırma, zorlu görevlerin üstesinden gelebilecek
güveni oluşturma, rehberlik ve danışmanlık kazanımı sağlar. Böylece mentee
korunduğu ve himaye edildiği bir ortamda kariyerini riske etme korkusu olmadan
gelişimini ve öğrenimini sürdürür.
Kısaca mentorluk, örgüt içindeki
deneyimli çalışanların, yani mentorların yeni gelenlere nasihat ederek ve
danışmanlık yaparak bu kişilerin kişisel, mesleki, kariyer ve örgütsel gelişimlerini
tamamlamalarına yardımcı olunması sürecidir (Newstrom; Davis,2002:85 aktaran
Özkalp vd.,2006:57). Mentorluk akıl hocası, rehber, psikolog, hami, koruyucu
olarak tanımlanmakla birlikte, bu tanımların hiçbiri tam anlamıyla mentorluğun
içerdiği kavram zenginliğini ifade edememektedir. Mentorluk en basit anlatımla
“usta – çırak“ ilişkisi olarak algılanmakla birlikte, mentorlukda amaç sadece
işi öğretmek değildir. Bu önemli işlevinin yanı sıra mentorluk; öğretmen,
danışman, rehber, akıl hocası, koruyucu, destekleyici, usta kavramlarının
tümünü bünyesinde bulunduran ve bu kavramlarının özeliklerini de üstlenen bir
terim olma özelliği taşımaktadır. Mentor menteeye işi öğren bir usta; onun
kendi yetenek ve potansiyelini keşfetmesini sağlayan, var olan yeteneklerine
yenilerini ekleyen bir öğretmen; iletişim becerilerini, empati yeteneğini ve
sosyal çevresini geliştiren bir rehber; mesleki yaşantılar yaşamasını sağlayan
bir destekleyici, kariyerine zarar verecek risklerden onu koruyan bir koruyucu;
inisiyatif kullanma, kendi kararlarını alma, riske girmede onu cesaretlendiren
bir akıl hocasıdır (Balcı, 2012:8).
3.
MENTORLUĞUN KURUM - MENTOR - MENTEE AÇISINDAN FAYDALARI
Mentorluğun üniversitelerde
kurumsallaştırılması ve işlerlik kazandırılmasıyla başta kuruma (üniversitenin)
olmak üzere mentor ve menteeye sağladığı önemli yarar ve kazanımlar olacaktır.
Mentorluğun kuruma, mentora ve menteeye sağladığı yararlar ana başlıklar
altında aşağıdaki tabloda gösterilmektedir.
4.
MENTORLUK UYGULAMALARI İLE İLGİLİ LİTERATÜR
Gerçekleştirilen ulusal ve uluslar arası
literatür taramasında mentorlukla ilgili çalışmalara rastlanmıştır. Bu
çalışmalara ilişkin bulgu ve sonuçlar ana başlıklar halinde aşağıda verilmiştir.
Bu konuda ki ilk örnek Fahriye Vatan'a (2009) ait "Hemşirelerde Liderlik
Geliştirmede Formal Mentorluk Programı: Eylem Araştırması" isimli
çalışmadır. Bu çalışmada mentorluk programlarının hemşirelerin liderlik
rollerini etkilediği, yönetim becerilerini geliştirdiği, hemşireleri yönetimsel
pozisyonlara hazırladığı, hasta memnuniyetini artırdığı, kurumun finansal
göstergelerini ve hemşirelerin işte kalmalarını doğrudan etkilediği ve bu
sebepten dolayı da mentorluk yaklaşımın kullanılması gerektiği sonucuna
ulaşılmıştır. Enver Özkalp v.d. (2006) ait olan "Örgütsel Toplumsallaşma
Sürecinde Mentorluk ve Mentor’un Yeri ve Önemi: Anadolu Üniversitesi Araştırma
Görevlileri Üzerine Bir İnceleme" isimli çalışmada ise mentorluk sürecinin
başarılı işlemesinin örgütlerde olumlu sonuçlara yol açacağı, etkin ve verimli
işleyen mentorluk sürecinin üretken olma, bilgi ve becerilerin artırılması,
kariyer geliştirme gibi konularda bireysel ve de kurumsal olarak katkılar
sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır. Ferudun Sezgin' a ait olan "Öğretim
Üyelerinin Yetiştiricilik (Mentoring) Rolleri" isimli diğer çalışmada ise
araştırma görevlileri, tez danışmanlarının akademik kariyerlerinde
ilerlemelerini kolaylaştırdıklarını, vizyonlarını geliştirdiklerini ve
desteklediklerini, danışmanlarını rol model aldıkları sonucuna ulaşmıştır.
1990 yılında, New York’ta Commonwealth
Fund tarafından yapılan bir araştırma çapraz-cinsiyet mentorluk uygulamalarının
ne kadar başarılı olduğunu göstermektedir. Bir mentorun danışmanlığı altındaki
çoğu siyah ve İspanyol asıllı, 400 Amerikalı lise öğrencisine mentorluktan ne
kadar memnun kaldıkları, ne kadar yararlandıkları sorulmuş. Bu öğrencilerden %
55’i üniversite eğitimi almaya karar verdiğini söylemiş. Öğrencilerin % 64’ü
mentorunun kendisini üniversite eğitimi alması için cesaretlendirdiğini, % 59’u
mentorunun notlarını yükseltmesinde kendisine yardımcı olduğunu ifade etmiş.
Öğrencilerin % 90’ı bu uygulamadan memnun kaldığını, % 86’sı tekrar bir
mentorla çalışmak istediğini belirtmiş. O’Neill ve Broadbent’in paylaştığı bir
araştırmada ise (2003) katılımcıların mentorluktan elde ettikleri yararlar
aşağıdaki gibi sıralanıyor: Kendilerini farkındalık düzeylerinin arttığını,
kendileri için daha iyi hedefler koyabildiklerini, stres düzelerinin düştüğünü,
kendilerini keşfetme isteklerinin arttığını, başkalarına karşı güven
duygularının arttığını, yaşam kalitelerinin yükseldiğini, iletişim
becerilerinin geliştiğini, çalışma arkadaşları ile daha iyi ilişkiler
kurdukları sonuçlarına ulaşılmıştır.
5.
ARAŞTIRMANIN AMACI
Araştırmanın amacı üniversitelerde
öğrenim gören yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin mentorluk sürecinden
beklentilerinin neler olduğunu, mentorluğu
nasıl algıladıklarını belirlemektir. Araştırma aynı zamanda öğretim
elemanlarının mentorluğa ilişkin yeterliliklerini saptamayı ve mentorluk
uygulamasını üniversitelerde kurumsallaştırmayı hedeflemektedir. Böylece hem
yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin performans, motivasyon, özgüven ve
özyeterlilikleri geliştirilecek hem de öğrencileri üniversite sonrası akademik
ve iş yaşamına hazırlayacaktır.
6.
ARAŞTIRMANIN KAPSAMI, YÖNTEMİ VE VERİ TOPLAMA TEKNİĞİ
Araştırma Çanakkale Onsekiz Mart
Üniversitesi, Fen ve Sosyal Bilimler Enstitüsüne bağlı yüksek lisans ve doktora
öğrencilerini kapsamaktadır. Çalışmada 750 anket dağıtılmış ve %63 (500anket) oranında geribildirim alınmıştır. Araştırma
verileri 15 Ocak 2011 ile 15 Ocak 2012 tarihleri arasında toplanmıştır.
Verilerin elde edilmesinde 5'li Likert ölçeği, iki bölüm ve toplam 39 sorudan
oluşan Anket tekniği kullanılmıştır. Anket formlarının değerlendirilmesinde
verilerin analizine ilişkin olarak SPSS programı kullanılmıştır.
Ankete katılanların dürüst cevaplar
verebilmeleri için özellikle katılımcıların adı – soyadı sorulmamıştır. Anket
iki bölümden oluşmaktadır. Anketin ilk bölümde katılımcıların cinsiyeti, yaşı,
medeni durum, akademik eğitim durumu, hangi enstitüye bağlı olduğu gibi
demografik sorular yer almaktadır. Anketin ikinci bölümde ise mentorluğa bakış
açısı, mentorluğun kariyer gelişim sürecine ve mentorluğun kişisel, akademik, mesleki
gelişime etkisini ortaya koyan sorular bulunmaktadır. Anket toplam 39 sorudan
oluşmaktadır. Anketin hazırlanmasında Fahriye Vatan ve Enver Özkalp, Çiğdem
Kirel, Zerrin Sungur, Aytül Ayşe Cengiz ait çalışmalardan yararlanılmış ve
esinlenilmiştir.
7. ARAŞTIRMANIN BULGULARI VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Anket, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde
eğitim alan toplam 500 yüksek lisans ve doktora öğrencisine uygulanmıştır.
Verilerden yola çıkarak anket formunda yer alan 39 adet soru ile ilgili
güvenirlik analizleri yapılmıştır. 39 maddeye ilişkin güvenilirlik analizinin
sonucunda elde edilen alfa değeri 0.886 dır. Bu durum güvenirliliğin 1’e yakın
ve yüksek olduğu görülmektedir.
Araştırmaya katılan katılımcıların
demografik özellikleriyle ilgili olarak bazı bilgiler ortaya konmuştur..
Katılımcıların cinsiyet durumuna göre dağılımına bakıldığında araştırma
grubunun, 227 kişi ile %45,4’ünün bayanlar, 273 kişi ile %54,6’sının baylardan
oluştuğu görülmektedir. Araştırmaya katılanların medeni durumlarına göre
dağılımına bakıldığında, 311 kişi (%62,2) evli, 189 kişi (%37,8) bekârdır. Araştırmaya
katılan katılımcıların yaş aralıklarına göre dağılımına bakıldığında araştırma
grubunun, 182 kişi ile %36,4’ü 18-26 yaş arası, 212 kişi ile %42,4’ü 27-33 yaş
arası, 87 kişi ile %17,4’ü 34-45 yaş arası, 19 kişi ile %3,8’i 46 yaş ve üzeri
yaş gruplarından oluştuğu görülmektedir. Eğitim durumlarına göre dağılımına
bakıldığında araştırma grubunun, 51 kişi ile %10,2’nin yüksek lisans, 92 kişi
ile %18,4'ü yüksek lisans ders, 131 kişi ile %26,2'nin yüksek lisans tez, 76
kişi ile %15,2’inin doktoraya girme, 33 kişi ile %6,6’inin doktoraya yeterlilik
ve 117 kişi ile %23,4'ün doktora tez aşamasında olduğu görülmektedir.
Araştırmaya katılanların enstitüye göre dağılımı ise 373 kişi ile %74,6 sosyal
bilimler ve 127 kişi ile %25,4'ü fen bilimler enstitüsüne kayıtlı oldukları
görülmektedir.
Gerçekleştirilen faktör analizi
sonucunda KMO örneklem yeterliliği katsayısı 0,807 ve anlamlılık değeri
p<0,001 çıkmıştır. Bu değerler verilerin faktör analizine tabi
tutulabileceğini göstermektedir. 39 madde, özdeğeri 1’in üzerinde iki faktör
altında toplanmıştır. Elde edilen faktörler “Mentorluk Programının Katkıları”,
“Mentorun Özellikleri” olarak isimlendirilmişlerdir. Bu faktör gurupları Tablo
2 ve Tablo 3'de gösterilmektedir.
Notlar: Varimax Rotasyonlu Temel
Bileşenler Faktör Analizi Kaiser-Meyer-Olkin Örneklem Yeterliliği=, 829,
Bartlett’s Test of Sphericity: p<0,000 (Chi-Square 9604,102, df=561) Toplam
Varyans: 50,352.
Çalışmada kullanılan değişkenler faktör
analizine tabi tutulmuştur. Mentorluk değişkenleri faktör analiziyle iki
boyutta toplanmıştır. Bu boyutlar; mentorluk programının katkıları ve mentorun
özellikleri olarak isimlendirilmiştir.
Faktör analizi sonucunda ortaya çıkan bu iki
boyutun ortalamaları ve standart sapmaları Tablo 5.’da verilmiştir. Tablo 5’e
göre; mentorluk programın katkıları boyutunun ortalaması 4,1173 ve standart
sapması ,61347’dir. Bu değerlere göre mentorluk programının katkıları boyutunda
yer alan değişkenlerin “katılıyorum – tamamen katılıyorum’’ aralığında
toplandığını söyleyebiliriz. Mentorun özellikleri boyutunun ortalaması 4,1038
ve standart sapması ,55165’dir. Mentorun özellikleri boyutunda yer alan
değişkenler de “katılıyorum – tamamen katılıyorum’’ aralığındadır.
T-testinin sonuçları Tablo 6’da
verilmektedir. Mentorluk boyutların ortalamaları p<0,05 anlamlılık düzeyinde
orta değer 3’ten yüksek çıkmıştır. Mentorluk boyutları içinde mentorun
özellikleri en yüksek ortalamaya sahiptir (X=4,13). Yani çalışanlar en çok
mentorun özelliklerine dikkat etmektedirler. Çalışanlar daha sonra mentorluk
programının gerekliliğine dikkat çekmektedirler (X=3,95).
Tablo 7 incelendiğinde mentorluk boyutlarının
kendi aralarında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler içinde olduğu
görülmektedir. Mentorluk programının katkıları ile mentorun özellikleri
arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı (r=0,660; p<0,01) bir ilişki
bulunmaktadır. Bu bulguya göre mentorluk programının katkıları arttıkça
mentorun özelliklerinin de artması gerekmektedir. Mentorun özelliklerinin
artması mentorluk programıyla ilgili katkılarıda olumlu yönde etkilemektedir.
Yani mentorluğa duyulan gereksinim mentorluk programın katkılarının hissedilmesiyle
ortaya çıkmaktadır. Mentorluk programının katkıları arttıkça mentorluk
özellikleriyle ilgili beklenti de artmaktadır.
Araştırmaya katılanların mentorlukla
ilgili algılarında “cinsiyete” göre
bir farklılık olup olmadığı ile ilgili yapılan -t testi sonuçlarına göre;
Analize dâhil edilen boyutlarla cinsiyet değişkeni arasında anlamlılık
düzeyinde bir fark bulunamamıştır. Yani mentorluk boyutlarını kadın ve erkekler
aynı şekilde algılamaktadırlar (p>0,05).
Araştırmaya katılanların mentorlukla ilgili
algılarında “yaşa” göre bir
farklılık olup olmadığı ile ilgili yapılan ANOVA sonuçlarına göre ise, mentorluk
boyutlarının "yaş"
değişkeni açısından farklılık gösterdiği görülmektedir (F=4,809, p<0,05).
Buna göre; yapılan çoklu karşılaştırma testi Tukey HSD sonucunda; mentorluk
programının katkıları boyutunda 27 – 33 yaş aralığı ile 34 – 45 ve 46 üzeri yaş
grupları arasında anlamlı bir farklılık görülmektedir (F= ,000, P= 0,005). Yani
katılımcıların yaş düzeyleri yükseldikçe mentorluk programının katkıları
boyutunu hissetme düzeyleri de artmaktadır.
Aynı şekilde araştırmaya katılanların
mentorlukla ilgili algılarında “yaşa”
göre bir farklılık olup olmadığı ile ilgili yapılan ANOVA sonuçlarına göre ise,
mentorun özellikleri boyutu ile katılımcıların yaş grupları arasında da anlamlı
farklılıklar görülmektedir (F= 4,418, P= 0,005). Katılımcıların yaş düzeyleri
arttıkça mentorun özelliklerine verdikleri önemde artmaktadır. Yani 46 yaş ve
üzeri bir katılımcı (X=4,89); 34 -45 yaş aralığındaki (X=4,30), 27 – 33 yaş
aralığındaki bir katılımcıya (X=4,22), 18 – 26 yaş aralığındaki bir katılımcıya
(X=4,22) oranla daha fazla mentorun özelliğine önem göstermektedir.
Katılımcıların %88 (440kişi)
"Mentorum öğle yemeklerine beni davet eder", % 82 (410kişi)
"Mentorum, iş ortamı dışında da benimle sosyal bir ortamda görüşür",
%73 (365kişi) "Mentorum, yeni meslektaşlarla tanışmama yardımcı olur"
sorularına olumsuz yanıt verdikleri görülmektedir. Buda mentor ile mentee
arasındaki ilişkinin arkadaşlık ilişkisi boyutuna ulaşmadığını göstermektedir.
Bunun nedenleri Mentorların üzerindeki ders yoğunluğunun fazla olması, mentorla
aynı şehirde, fakültede ya da binada olmama, mentorun yetiştirmekle görevli
olduğu öğrenci sayısının fazla olması, mentorun yanında kendini rahat hissetmeme
ve mentorla iletişim kuramama gibi
olasılıklardan kaynaklanabilmektedir.
Katılımcıların %93 (465kişi)
"Mentoruma saygı duyarım" ifadesine olumlu yanıt verirken,
"Kariyerim Mentorumla benzer konuma geldiğimde, onun gibi olmaya
çalışacağım" ifadesine olumlu yanıt veren katılımcı sayısı %59 (295kişi)
kalmıştır. Buda katılımcıların mentorlarına yüksek derecede saygı duyduklarını
ancak hayranlık düzeyin düşük olduğunu göstermektedir (Enver Özkalp v.d.
çalışmasındaki bulgularla paralellik göstermektedir).
Katılımcıların "Mentorunuzla
aranızdaki ilişkiyi nasıl tanımlarsınız" sorusuna verdikleri yanıtlar; %62
Usta-Çırak, %16 Üst-Ast, %13 Öğretmen-Öğrenci, %11 Rehber-Danışan olarak
gördüklerini ve mentorluğu kariyerlerini geliştirme aracı olarak algıladıklarını
göstermektedir.
8.
SONUÇ VE ÖNERİLER
Son yıllarda yönetim ve yönetici
anlayışında yaşanan değişimler ve gelişmeler kurumların başında yönetici
konumunda bulunan lider, rehber, danışman ve yöneticileri klasik emir-komuta
zincirinin zirvesinden alarak emir verici ve denetleyici rollerine son
vermiştir. Artık lider ve yönetici konumundaki kişiler destekleyici, teşvik
edici, geliştirici, yol gösterici, koruyucu, himaye edici bir konuma
geçmişlerdir.
Mentorluk pek çok sektörde ve özellikle
de son yıllarda yaygın bir şekilde üniversitelerde de uygulama alanı bulmaya
başlamışı ile birlikte geleceğin akademisyenleri konumundaki yüksek lisans ve
doktora öğrencilerinin mentor konumundaki danışmanları tarafından
akademisyenlik mesleğine dönük eğitilmeleri ve yetiştirilmeleri söz konusudur.
Gerçekleştirilen bu çalışmada da mentor konumdaki danışmanların yüksek lisans
ve doktora öğrencileri tarafından bilgi, tecrübe, yaşantı ve deneyimlerini
aktaran, motivasyon, özgüven ve performansı yükselten, iletişim ve öngörü yeteneklerini
geliştiren bir ilişki ortaya koyduğu görülmektedir.
Sonuç olarak mentorluk uygulamalarının
üniversitelerde kurumsallaştırılması ve mentorluk sürecinin doğru bir şekilde
uygulanması üniversiteler açısından olumlu ve yararlı sonuçlara yol açacaktır.
Menrtorluk süreci hem mentor (danışmanlar) hem mentee (yüksek lisans ve doktora
öğrencileri) hem de kurumlar (üniversiteler) açısından bilgi, tecrübe,
yaşantıların, kurum kültürünün paylaşıldığı ve aktarıldığı, mentor, mentee ve
üniversitelerin üretken ve verimli hale getirildiği, öğrencilerin üniversite
sonrası kişisel, mesleki, akademik yaşantıya dönük yetiştirildiği ve kariyer
geliştirme konularında katkılar sağladığı bir pozisyona geleceklerdir.
Gerçekleştirilen çalışma sonucunda elde
edilen bulgular çerçevesinde mentorluğun kurumsallaştırılmasına dönük üniversitelere
bazı önerilerde bulunmak mümkündür:
Öncelikli olarak üniversitede mentor
konumunda bulunan öğretim görevlileri mentorluk yaklaşımı konusunda kapsamlı
bir eğitime tabi tutulmalı, mentorluğun ne olduğu, ne olmadığı, nasıl
uygulandığı, süreçlerinin ve faydalarının neler olduğu, kuruma, mentora ve
menteeye kazanımları konusunda bilgilendirilmelidirler.
Klasik yönetici (emir veren, kısıtlayan,
cezalandıran) anlayışından vazgeçilerek destekleyen, yönlendiren, koruyan,
himaye eden, değişimi ve yenilikleri teşvik eden çağdaş yönetici profilini
benimsemeleri sağlanmalıdır.
Kendi ülke gerçeklerimize uygun teoride
olduğu kadar pratikte de uygulaması olabilecek bir mentorluk modeli
geliştirilmelidir.
Mentorluk sürecinin sağlıklı bir şekilde
işleye bilmesi için "gönüllülük ilkesi" en önemli ve temel ilkesi
olduğu için menteelerin (öğrencilerin) mentorlarını seçmelerine izin verilmeli,
dayatma ya da zorlama yoluna gidilmemelidir
Ortaya çıkan sorunların, problemlerin,
çatışmaların çözümünde menteelerde sürecin içine katılmalı, düşünce ve
görüşleri alınmalı ve çözümün bir parçası olmaları sağlanmalıdır.
Mentorluk sürecinde mentor ile mentee
arasında karşılıklı güven ortamının oluşturulmalıdır.
Mentorluk süreci uygulanırken ihtiyaçların,
koşulların ve şartların değişim gösterebileceği unutulmamalı, süreç devam
ederken, sürecin her bir aşaması değişen değerler dikkate alınarak yeniden
yapılandırılmalıdır.
Mentorlar menteelerin eğitim ile ilgili
konuların yanı sıra kişisel, mesleki ve kariyer gelişimi ile de ilgilenmeli,
menteeyi mesleki ve akademik sosyal çevrenin içerisine dahil ederek kendi
alanında yetkin kişilerle tanışmasını sağlamlıdır.
Mentorlar menteleri risk alması
konusunda desteklemeli, mesleki ve akademik deneyimler yaşaması konusunda cesaretlendirmeli
ve yönlendirmelidir.
Mentorluk anlayışı ile kurum içinde
bireyler arasında olduğu kadar departmanlar ve bölümler arasında ki iletişim,
işbirliği ve ortak çalışma isteğinin geliştirilmesi sağlanmalıdır.
Gelecek Araştırmalar İçin Öneriler;
Tek bir üniversitenin ve bu
üniversitedeki lisansüstü öğrencilerin örneklem alınarak yapılması araştırmanın
en önemli eksikliğidir. Çalışma sonuçlarının genellenebilmesi için örneklemin
tüm Türkiye'yi ya da farklı bölgelerdeki üniversiteleri kapsamsı gerekmektedir.
Ayrıca anket uygulaması gerçekleştirilirken sadece fen ve sosyal bilimler
enstitüsüne bağlı lisansüstü öğrencileri değil tüm enstitülere bağlı lisansüstü
öğrenciler araştırma kapsamına dahil edilmelidir. Yabancı ülkelerde yapılmış
mentorluk uygulamaları ile ülkemizde gerçekleştirilen uygulamalar
karşılaştırılarak benzerlikler ve farklılıklar ortaya konulmalıdır.
Konuyla ilgili ilerde yapılacak
araştırmalarda, anket yöntemi ile veri toplanmasının dışında, nitel yöntemlerle
(katılımcı gözlem ve görüşme yöntemleri gibi) de verilerin toplanması yararlı
olabilecektir. Bu sayede daha fazla veri elde edilmesi mümkün olabilecektir.
KAYNAKLAR
Allen,
Tammy; Poteet, Mark; Eby, Lillian; Lentz, Elizabeth; Lima, Lizzette. "Career Benefits Associated With Mentoring
for Prote´ge´s: A Meta-Analysi", Journal of Applied Psychology Vol.
89, No. 1, 2004,127–136.
Balcı,
Murat (2013). "Otel İşletmelerinde
Mentorluk Uygulamaları Üzerine Bir Araştırma", Çanakkale Onsekiz Mart
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı,
Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi,
Çanakkale.
Clutterbuck,
David (2011). The Benefits Of Mentoring,
http://www.clutterbuckassociates.com [İndirmeTarihi: 06.01.2011]
Deutsches
Jugendinstitut (1999). Mentoring für
Frauen in Europa-Eine Strategie zur beruflichen Förderung von Frauen, http://www.dji.de/4mentoringfrauen/mentoringprojekte.htm
[İndirmeTarihi: 16.10.2010]
Douglas,
C.A. "Formal Mentoring Programs in
Organizations: An Annotated Bibliography", Greensboro: Centre for
Creative Leadership, 1997, 86.
Eby,
Lillian. "Alternative Forms of
Mentoring in Changing Organizational Environments: A Conceptual Extension of
the Mentoring Literature", Journal Of Vocatıonal Behavıor 51.1997,
125–144.
Ehrich,
Lisa; Hansford, Brian. "Mentorıng:
Pros And Cons For Hrm", Asia Pacific Journal of Human Resources 37(3),
1999, 92-107.
Haasen,
Nele, Mentoring für Frauen – Faktoren für die erfolgreiche Umsetzung. In:
Peters, Sibylle; Bensel, Norbert (Hrsg.): Frauen und Männer im Management.
Wiesbaden: Gabler (2. erw. Aufl.), 2002,
247-256.
Heinze,
Christine. "Frauen auf
Erfolgskurs-So kommen Sie weiter mit Mentoring" Freiburg, Freiburg/Basel/Wien:
Herder spektrum. 2002, 28.
Mckimm,
Judy; Jollie, Carol; Hatter, Mark (1999) “Preparedness
To Practice, Mentoring Scheme”, Nhse/Imperial College School Of Medicine,
1999, 3.
O’Neıll,
T. ve Broadbent, B. (2003). “Personal
Coaching”, American Society for Training and a Development, 77-79.
Özkalp,
Enver; Kirel, Çiğdem; Sungur, Zerrin; Cengiz, Aytül Ayşe. "Örgütsel Toplumsallaşma Sürecinde Mentorluk ve Mentor’un Yeri ve
Önemi: Anadolu Üniversitesi Araştırma Görevlileri Üzerine Bir İnceleme",
Sosyal Bilimler Dergisi, 2006, 55-70.
Sezgin,
Ferudun. "Öğretim Üyelerinin Yetiştiricilik
(Mentoring) Rolleri", Kurum ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi,
2003, Sayı 33, 132-159.
United
States Office Of Personnel Management (2008). Best Practices: Mentoring, http://www.opm.gov/policy-data-oversight/training-and
development/career-development/bestpractices-mentoring.pdf [İndirme Tarihi:
12.05.2010]
Vatan
Fahriye (2009). "Hemşirelerde
Liderlik Geliştirmede Formal Mentorluk Programı: Eylem Araştırması",
Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim
Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
**
Türkçe’ye mentor-mentee kavramları, yetiştirici-yetişir, hami-hamilik,
usta-çırak, öğretmen-öğrenci olarak tercüme edilebilir. Ancak bu tercümeler bu
kavramların Türkçe karşılığını tam olarak tanımlayamaz. Bu sebepten ötürü bu
çalışmada orijinal İngilizce karşılığı olan mentor-mentee kavramları
kullanılacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder